Monday, August 23, 2021

ජම්බුද්වීපය හා පුරාවිද්‍යා පර්යේෂණ 

 ජම්බුද්වීපය හා පුරාවිද්‍යා පර්යේෂණ 

පුරාවිද්‍යාවත් බුදු දහමත් දෙකකි. 🇱🇰 මේ දෙක එකට යන්නේ බොහෝ පුරාවිද්‍යාත්මක වටිනාකමෙන් යුතු දේ නැත්නම් ස්ථාන බුදු දහමත් සමඟ බැඳී ඇති නිසාවෙනි. සමහරක් අය මේ දෙක දෙකක් නොව එකක් ලෙසින් සලකන්නට යාමෙන් නොයෙක් ගැටුම්කාරී තත්ත්වයන් ඇති වේ. විශේෂයෙන්ම මතවාදී ගැටුම් ඒ අතර වේ. පුරාවිද්‍යාවෙන් බුදු දහම සනාථ කළ නොහැකි නමුත් එහි විකාශනය, බලපෑම ආදී කරුණු සනාථ කල හැක. නිදසුනකට යම් ස්ථාන ආශ්‍රිතව බෞද්ධ මූලස්ථාන තිබූ බව ආදී කරුණු. ජම්බුද්වීපයේ පැවැත්ම සහ බුදු දහම, පුරා විද්‍යාව සහ ජම්බුද්වීපය 🇱🇰 තුළ මේ ආකාරයට විවිධ මතවාද ඇති වන්නා වූ තවත් මාතෘකාවකි.

 අද වනතුරු අප දන්නා ආකාරයට ජම්බුද්වීපය යනු 🇱🇰 යැයි සනාථ කිරීමට පුරා විද්‍යාත්මක පර්යේෂණයක් සිදු ව නැත. අප දන්නා තරමට යැයි කීවේ නොදන්නා පර්යේෂණ තිබිය හැකි නිසාවෙනි. පුරාවිද්‍යාත්මකව එවැනි පර්යේෂණයක් සිදු කිරීම අනවශ්‍ය වන්නේ එයින් ලැබෙන ප්‍රයෝජනයක් නොමැති වීම විය හැක. අනෙක් අතට ජම්බුද්වීපය 🇱🇰 නොවන බවට පිළිගත හැකි සාධක, මතවාද පවතින නිසාවෙන් ද විය හැක. කෙසේවෙතත් මෙවැනි පිළිගත් පර්යේෂණයක් සිදු නොවීමේ වාසිය මත ගැටුම් ඇති කිරීම ම අරමුණු කරගත්තවුන්ට නම් නිධානයකි. 

 සාමාන්‍ය පිළිගැනීම අනුව ජම්බුද්වීපය යනු ලංකාව වැනි දූපතක් නොවේ. ජම්බුද්වීපය යන නම ව්‍යවහාර වන්නේ සියළු මහද්වීප එක්ව පවතින අවස්ථාවේදී ය. මේ පිළිබඳව අප විසින් පසුගිය ලිපියක කරුණු දක්වන්නට යෙදී තිබේ. භූ විද්‍යාත්මකව කරුණු දැක්වීමේ දී මහද්වීප එක්ව පිහිටි කාලයක් ගැන සහ ඒ මහද්වීප එකිනෙකා හා වෙන්වීම ගැන ද කථා කරයි. සමහරුන්ට අනුව 🇱🇰 ද අතීතයේ දී ඉන්දියාවට ඈඳී තිබී ඇත. අදට ද 🇱🇰 අතීත මානවයා පැමිණි ආකාරය ගැන නිශ්චිතව ස්ථිර සාර අදහසක් ප්‍රකාශ කිරීමට හැකියාවක් නොමැති බව අපගේ මතයයි. නමුත් 🇱🇰 බිමට ද කොහෙන් හෝ අතීත මානවයා කුමන හෝ ආකාරයෙන් සංක්‍රමණය වී තිබේ. අග්ගඤ්ඤ සූත්‍රයේ දී බුදුරජාණන්වහන්සේ මනුස්සයාගේ පහල වීම පිළිබඳව දේශනා කරන අතර එය පරිණාමවාදයට එරෙහිව යන මතයකි. කෙසේවෙතත් අද වන විට පිටසක්වලින් පෘථිවියට ජීවය පැමිණි බවට වන මතයක් ද තිබේ. පරිණාමවාදය ද ස්ථිර නිගමනයක් නොවේ. මේ සියල්ල මතයන් ය. බුදුරජාණන්වහන්සේ පහල වීමට පෙර මැවුම්වාදය මිනිසාගේ පහලවීම සම්බන්ධයෙන් පිළිගත් ඉගැන්වීම විය. අග්ගඤ්ඤ සූත්‍රයේදී බුදුරජාණන්වහන්සේ භාෂාව පාවිච්චි කරන්නේ එක්තරා ආකාරයකට ය. උදාහරණයක් පහතින් දක්වමි. “

වාසෙට්ඨය, ඉක්බිත්තෙන් කිසි කලෙක්හි දීර්ඝ කාලයක්හුගේ ඇවෑමෙන් ඒ සත්වයන්ට ජලයෙහි රස පොළොව පිහිටන්නීය.” 

 මෙහිදී බුදුරජාණන්වහන්සේ පෙන්වා දෙන්නේ පොළොවේ කොටසක් නොවෙයි, සම්පූර්ණ පොළොවමය. එකල්හි පොළොවට ජම්බුද්වීපය හෝ වෙනත් නමක් කියන්නේ නැත. මේ පොළොව සම්පූර්ණයෙන්ම පාලනය කරන්නා වූ පළමු රජු ලෙසින් "මහා සම්මත" රජු අග්ගඤ්ඤ සූත්‍රයේදී හඳුනා ගැනීමට ලැබේ. ඒ ඉතා ඈත අතීතයේ දී ය. පසු කාලයේ දී මේ සම්පූර්ණ පොළොව ජම්බුද්වීපය නමින් හඳුන්වා ඇති බවට සාක්ෂි ත්‍රිපිටකයේ ඇත. මාපුඤ්ඤභායී සූත්‍රයේදී මෙසේ දැක් වේ.

 "නොයෙක්වර ධාර්මික වූ ධර්මරාජ වූයෙම් සිවුසයුර හිම් කොට ඇති මිහිපල් වූයෙම් දිනූ සඞ්ග්‍රාම ඇතියෙම්, ජනපදයන්හි ස්ථාවරභාවයට පැමිණියෙම් සත්රුවනින් සමන්වාගත වූයෙම් සක්විතිරජවීමි. .... මම ජම්බුදීපේශ්වර වූයෙම් සක්විති රජ වීමි. මුර්ධාභිෂික්තව ක්ෂත්‍රිය මනුෂ්‍යයනට අධිපති වීමි...... ජම්බුද්වීපෙශ්වර වූයෙම් ඍද්ධිමත් ද යශස්වී ද වෙමි. කෘෂ්ණාභිජාතික වූ ද (පාපකර්‍ම විපාකයෙන් උපන්නා වූ ද) කවරෙක් නම් එය අසා නො පහදනේ ද?" 

 සේල ස්ථවීර ගාථා හිදී මෙසේ දැක් වේ. 

 "මහාරථික වූ සිව්සයුරු හිම් කොට ඇති පොළොවට අධිපති වූ කළ දික් විජය ඇති ජම්බුද්වීපයට ඊශ්වර වූ සක්විතිරජ වන්නට සුදුස්සෙහි යැ. .... " 

 ඔබවයිහ ස්ථවිරාවදානයේ මෙසේ දැක් වේ. 

 "මම අටවිසිවරක් මහත් බල ඇති සතරමහ දිවයින් හා සිවු මහ සයුරු කෙළවර කොට ඇති පෘථිවියෙහි අධිපති වූ සතුරු රජුන් ජය ගන්නා සුලු වූ ජම්බුද්වීපයට අධිපති වූ සක්විතිරජ වීමි."  

බක්කුල ස්ථවිරාවදානයේ මෙසේ දැක් වේ. 

 "පස්පණස්වන කපෙහි සිවුමහදිවයින් හා සිවුසයුරු කෙළවර කොට ඇති පෘථිවියට අධිපති වූ (සතුරු රජවරුන්) ජයගන්නා සුලු වූ ජම්බුද්වීපයට අධිපති වූ සත්රුවනින් යුත් මහත් බල ඇති අනොම නම් ක්‍ෂත්‍රියයෙක් වූයේ තව්තිසාව ද කළඹා ආධිපත්‍යය කරවන්නේ ය." 

 මෙත්තගු ස්ථවිරාවදානයේ මෙසේ දැක් වේ.

 "එක්පණස් වරක් සිවුමහදිවයින් හා සිවුසයුරු කෙළවර කොට ඇති පෘථිවියට අධිපති වූ (සතුරු රජුන්) ජයගන්නාසුලු වූ ජම්බුද්වීපයට ඊශ්වර වූ සක්විතිරජ වන්නෙහි ය." 

 මේ කීපයක් පමණි. මේ අනුව ජම්බුද්වීපය යන පාඨය යෙදීමේ දී එයට විශාල බිම් ප්‍රමාණයක් ආවරණය වන අතර එහි සමස්ථ පාලකයා සක්විති රජ ලෙසින් හඳුන්වන්නේ ය. මෙය, අග්ගඤ්ඤ සූත්‍රයේදී පොළොව සම්බන්ධයෙන් බුදුරජාණන්වහන්සේ දේශනා කරනා ඉගැන්වීම සමඟ ගැල පේ. එම පොළොව ක්‍රම ක්‍රමයෙන් වෙන් වී ගොස් අද දක්වා විකශනය වී ඇති බව පෙනී යයි.

 ඒ අනුව බලන විට අද ලෝකයේ ඇති මහද්වීප සියල්ලේ එකතුව ජම්බුද්වීපය වේ. එවැනි තත්ත්වයක් ජම්බුද්වීපය සම්බන්ධයෙන් පවතින විට 🇱🇰 ජම්බුද්වීපය බව පෙන්වීමට පුරාවිද්‍යා පර්යේෂණ කිරීමේ අවශ්‍යතාවක් නොපවතින බව බුදු දහම පවත්නා රටක් වන මෙරට ට අවශ්‍යතාවක් නොමැතිවීමේ අයුක්තියක් ද නැත.



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home